DH: Reclame maken kun je leren
SLO mediawijsheid & ict basisvaardigheden
Mediawijsheid = Kennis, vaardigheden en mentaliteit die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met digitale media.
ICT basisvaardigheden = Kennis en vaardigheden die nodig zijn om met computers om te gaan.
Onderwerpen Mediawijsheid:
Medialisering van de samenleving
Media en beeldvorming
Media, identiteit en participatie
Onderwerpen ICT basisvaardigheden:
Basisbegrippen ICT
Infrastructuur technologie
Standaardtoepassingen
Veiligheid
Creëren en publiceren van media
Het SLO heeft voor elk onderwerp verschillende aanbodsdoelen opgesteld. Zie per les welke aanbodsdoelen we behandelen.
Algemene uitleg module
Binnen deze module van 5 lessen wordt door de leerlingen toegewerkt naar een eindproduct; hun eigen reclame video. Er wordt enerzijds gefocust op het inzicht geven in hoe reclames werken en wat de invloed hiervan is op beeldvorming , anderzijds op het ontwikkelen van de (video)edit vaardigheden van de leerlingen.
In les 1 wordt aandacht besteed aan hoe reclames werken, wat het doet met beeldvorming en wat het verschil is tussen reclames van nu en vroeger. In les 2 gaan de leerlingen een storyboard maken waarmee ze het basis framework leggen voor de video die ze gaan samenstellen
Les 3 en 4 staan in het teken van het bewerken van de video die de leerlingen maken, waarbij ze kennis maken met en vaardigheden ontwikkelen in het video bewerkingsprogramma WeVideo dat zal worden gebruikt. Tot slot worden de video's in les 5 aan elkaar gepresenteerd en wordt bekend gemaakt wie de Gouden Loeki Award wint.
Docent/Leerling: opstarten met WeVideo
Volg om in te loggen in het bewerkingsprogramma WeVideo dat gebruikt wordt in deze module de onderstaande stappen:
Stap 1: Ga naar: https://www.wevideo.com/ en sign in met google
Stap 2: Scroll naar beneden en klik op try it bij free version.
Stap 3: Klik vervolgens twee keer op continue.
Stap 4: Klik op start creating en je bent ingelogd.
Uitleg inloggen WeVideo
Doelen les 1
Aanbodsdoelen SLO:
Ontdekken hoe reclames inspelen op voorkeuren en koopgedrag.
Vormen van een mening over reclame.
Doel les:
Leerlingen inzicht geven in de geschiedenis en ontwikkeling van (sociale) media.
Bewustwording creëren bij de leerlingen in de voor- en nadelen van hedendaagse media.
Uitleg les 1
Waar moet je op letten:
Probeer bij de klassikale discussie nader in te gaan op de voor en nadelen van hedendaagse media en vraag voor input van de leerlingen. Voorbeeld: Waarom krijg je via social media gepersonaliseerde advertenties?
De leerlingen kunnen op twee manieren het werkblad invullen; digitaal of analoog. Wanneer je er voor kiest om de leerlingen het werkblad analoog te laten invullen, zorg dan dat je de werkbladen uitprint. Wanneer je wilt dat de leerlingen het werkblad digitaal invullen dienen ze het document te openen met "Annotate with Kami".
Als de leerling klaar is:
Leerlingen kunnen alvast nadenken over waar ze hun reclame over willen maken. Tevens kunnen ze verder uitwerken hoe ze de genoemde strategieën van aandacht vragen willen inzetten.
Doelen les 2
Aanbodsdoelen SLO:
Aandacht hebben voor visuele en grafische vormgeving van de 'content'.
Plaatsen van deelopdrachten in een logische volgorde.
Doel les:
Leerlingen leren hoe ze hun grote taak (de video maken) overzichtelijk in stapjes kunnen opdelen.
De planningsvaardigheden van de leerlingen ontwikkelen.
Uitleg les 2
Waar moet je op letten:
Het kan handig zijn om nog een keer het reclame filmpje "Video - eindresultaat reclame video" te bekijken. Zo zien de leerlingen wat voor type beelden ze kunnen gebruiken in hun video. Het is verstandig te benadrukken dat de leerlingen algemene videobeelden gaan gebruiken in hun video die beschikbaar zijn in het programma WeVideo, zodat ze hier rekening mee kunnen houden bij het vormgeven van hun storyboard.
De leerlingen zullen hun storyboard maken op het werkblad 2.1. Zorg dat je deze uitprint voor aanvang van de les en bij voorkeur in A3 formaat.
Als de leerling klaar is:
Leerlingen kunnen ervoor kiezen om tekeningen toe te voegen in hun storyboard.
Leerlingen kunnen op zoek gaan naar reclame video's, deze analyseren en hier inspiratie uit halen voor hun eigen reclame video.
Doelen les 3
Aanbodsdoelen SLO:
Bewerken van foto of video-opnames met geschikte bewerkingsprogramma's.
Doel les:
Leerlingen de basisprincipes van editen eigen laten maken.
Leerlingen vaardigheden bijbrengen in het werken met het programma WeVideo.
Uitleg les 3
Waar moet je op letten:
We raden aan voor aanvang van de les een eigen WeVideo account aan te maken, het programma te ontdekken en de "Uitleg inloggen WeVideo" video hierboven te bekijken. Zo krijg je een goede indruk van hoe het programma werkt en ben je beter in staat de leerlingen te helpen.
Het werkt voor de leerlingen het meest effectief als zij eerst de tekst inspreken die ze hebben geformuleerd bij hun storyboard en vervolgens filmpjes gaan toevoegen die hierop aansluiten.
Aangezien de leerlingen allen hun tekst moeten inspreken kan het handig zijn ze uit elkaar te zetten, op deze manier hebben de leerlingen minder last van ruis van andere leerlingen bij het inspreken van hun tekst.
Als de leerling klaar is:
Een toepasselijk achtergrond muziekje kiezen bij 'audio' en deze toevoegen aan de video door het naar de audio balk onderin te slepen.
Een start maken met het invoegen van tekst in de video.
Doelen les 4
Aanbodsdoelen SLO:
Bewerken van foto of video-opnames met geschikte bewerkingsprogramma's.
Aandacht hebben voor visuele en grafische vormgeving van de 'content'.
Doel les:
Meer geavanceerde vaardigheden van WeVideo aanleren aan de leerlingen zoals tekst invoegen en geschikte overgangen creëren tussen de scenes.
Uitleg les 4
Waar moet je op letten:
Dit is de laatste les waarin leerlingen hun video kunnen afmaken. Het is belangrijk dat je dit voorafgaand aan de les aangeeft, zodat leerlingen hiervan bewust zijn. Mochten de leerlingen in tijdnood komen geef dan aan dat ze de hoofdzaken (tekst + video's) goed hebben staan en dat ze niet te veel verzanden in de details.
Alhoewel het goed is dat de leerlingen hun eigen creativiteit loslaten op hun video, raden we aan de leerlingen niet te kiezen voor enorm drukke overgangen. Dit kan namelijk zorgen voor een onrustige indruk.
Als de leerling klaar is:
Laat de leerlingen special effects toevoegen in hun video. Denk bijvoorbeeld aan sound effects wanneer er een stuk tekst tevoorschijn komt. Dergelijke soundeffects kun je vinden bij 'audio'.
De leerlingen kunnen ook een mooie aftiteling invoegen. Wanneer er wordt verwezen naar een website kunnen ze deze tegen het einde van de video in beeld laten verschijnen (zie voorbeeld reclame video's).
Doelen les 5
Aanbodsdoelen SLO:
Presenteren van het antwoord op een vooraf bepaalde manier.
Evalueren aan de hand van concrete vragen, hoe het proces van informatieverwerving is doorlopen.
Doel les:
Leerlingen stimuleren om te kijken/luisteren naar andermans werk en hier op een constructieve manier feedback op te geven.
Uitleg les 5
Waar moet je op letten:
Bij het beslissen wie de Gouden Loeki Award wint kun je verschillende manieren kiezen voor de beoordeling. Je kunt de leerlingen zelf laten kiezen bijvoorbeeld aan de hand van vingers opsteken per video die is gepresenteerd, of aangeven dat er wordt beoordeeld aan de hand van de luidheid van het applaus na afloop van de verschenen videos's. Je kunt ook zelf de beoordeling doen en op constructieve wijze duidelijk maken welke video jij het beste vindt.
Het kan leuk zijn om een beker/prijsje (Gouden Loeki) aan te schaffen en deze uit te reiken aan de winnaar.
Als de leerling klaar is:
De les neemt voldoende tijd in beslag om een vol uur te vullen. Bij gebrek aan tijd kun je besluiten de groepjes groter te maken zodat er minder leerlingen (groepswinnaars) de video klassikaal zullen laten zien.